Eten van vette vis verlengt levensduur

Gepubliceerd op: 02-06-2013

 

Uit een nieuwe studie van de Harvard School of Public Health (HSPH) en de Universiteit van Washington blijkt dat oudere mensen die twee porties vette vis per week eten, hun leven met meer dan twee jaar zouden kunnen verlengen. Dat komt omdat de Omega 3-vetten in de vis het risico op sterfte door hartziekte tot 35 procent verminderen. Dat zou bijdragen tot een algemeen verlaagd risico op een vroege dood van 27 procent en een gemiddelde levensverlenging van 2 jaar en 10 weken.

De link tussen Omega 3 en de gezondheid van het hart is niet nieuw, maar de wetenschappers van de Harvard School of Public Health waren de eerste die de directe link tussen de stof en het risico op sterfte onderzochten.

Vette vis verlengt levensduurZe bestudeerden de gegevens uit 16 jaar gezondheidsonderzoek bij 2.700 Amerikaanse volwassenen. Die waren allemaal 65 jaar of ouder en verkeerden in goede gezondheid. De proefpersonen leverden regelmatig bloedstalen, ondergingen lichamelijke onderzoeken en beantwoordden enquêtes over hun medische geschiedenis, levensstijl en algemene gezondheid.

De resultaten toonden aan dat patiënten met een hoog gehalte van de drie types Omega 3 in hun bloed minder kans hadden om vroegtijdig te sterven. Een van de types, gekend als docosahexaeenzuur of DHA, was zelfs gelinkt aan een 40 procent lager risico om te sterven aan een coronaire hartziekte.

Een ander type, docosapentaenoiczuur of DPA, leek dan weer het risico op sterfte door een beroerte te verminderen. Eicosapentaeenzuur of EPA verminderde op zijn beurt het risico op een niet-fatale hartaanval.

In het algemeen hadden de patiënten met het hoogste gehalte van de drie Omega 3-vetzuren 27 procent minder kans om te sterven door eender welke oorzaak. "Onze bevindingen bevestigen het belang van een voldoende hoog Omega 3-gehalte voor de cardiovasculaire gezondheid. In je latere leven kan je zo zelfs je levensverwachting verlengen", aldus onderzoeksleider dr. Dariush Mozaffarian.

Na een analyse van de eetgewoonten van de patiënten, bleek de boost in het omega 3-gehalte het hoogst bij de overgang van een zeer lage inname tot zo'n 400 milligram per dag. Dat komt overeen met iemand die nooit vette vis eet die overgaat naar twee porties per week. Nog hogere hoeveelheden Omega 3 leidden maar tot een kleine verhoging van het gehalte in het bloed.

Makreel, tonijn en haring blijken de beste bronnen van 'goede' vetzuren te zijn, maar ook uit supplementen kunnen deze stoffen gehaald worden.

Bovenstaande bevindingen van het onderzoek zijn na te lezen in het vakblad 'Annals of Internal Medicine'.